1-0 voor de fintechs: tijd voor actie

 In Recruitment

Banken hebben tegenwoordig de grootste moeite goed personeel vast tehouden. Niet zo gek als je je bedenkt dat hun imago en werkwijze hopeloos achterlopen. Hoe moet je je als bank opstellen tegenover je mensen om te zorgen dat ze bij je blijven?

Uit recent onderzoek (Astbury Marsden, maart 2016) blijkt dat banken veel toptalent zien vertrekken naar fintechstart-ups, waar zij meer kansen krijgen en flexibeler kunnen werken. Het zijn slechts twee van de punten waar financieel talent anno 2016 over valt. De whitepaper ‘17 fouten die banken maken in hun aanname- en selectiebeleid’ beschrijft een aantal tips voor een toekomstbestendig personeelsbeleid van banken. Tijd voor actie.

Managers klonen

Het begint al bij het aannametraject. Een van de grootste fouten die banken hier maken is dat managers een kloon van zichzelf aannemen. Dat gebeurt vaak onbewust. Psycholoog Dr. Robert Cialdini: “Wij vinden mensen leuk die op ons lijken. Dit gegeven is elke keer hetzelfde, of de overeenkomsten nu zijn op het gebied van opinies, karaktereigenschappen, achtergrond of levensstijl.” Managers verliezen daarbij oog voor kandidaten die meerwaarde kunnen bieden. Een grote valkuil. Want uiteindelijk wil je types aannemen met wie je niet alleen de kansen van vandaag, maar ook die van morgen kunt benutten.

Hiërarchie en flexwerken

Nog zo’n groot probleem in de bankwereld is de hiërarchie, die nog bij te veel banken te vinden is. Een te rigide hiërarchie geeft jonge medewerkers onvoldoende de gelegenheid hun creatieve en innovatieve talent optimaal te benutten. Daarbij kan het verkeerd verdelen van beloningen junior- en mediortalent ervan weerhouden net even die extra stap te zetten. Zo beperk je als bank de groeikansen van je mensen. Een slechte zaak, want waar het niet stroomt, gaat het stinken.

En ook het gebrek aan mogelijkheden tot flexwerken valt op. Alsof we in 1923 leven. Durf eens buiten de lijntjes te kleuren en bied je personeel de kans thuis te werken, of buiten werktijd bijvoorbeeld. En ook klanten vragen tegenwoordig om een meer flexibele bereikbaarheid vanuit de bank. Een win-winsituatie dus.

Oog voor innovatie

Over het algemeen zijn banken wat huiverig voor innovatie. Doodzonde, want mensen werken nu eenmaal het liefst in een winnende organisatie. Dit verklaart het succes dat fintechbedrijven hebben in hun wervingsbeleid. Zij bieden geen hoger salaris, maar wel een plek in een organisatie die spannend en leuk is om in te werken. Banken zouden zich dit moeten beseffen en hun werkwijze, arbeidsethos en cultuur onder de loep moeten nemen. We kunnen immers niet meer om de digitalisering heen, helemaal niet in de financiële sector. Willen banken meedoen in de ‘war for talent’, dan moeten zij hun imagoprobleem aanpakken en talent perspectief bieden.