Achmea richt zich op human capital

 In Recruitment

Verzekeraars zijn allang niet meer die grijze organisaties waar mannen in pak dagenlang polissen lezen en ordners doorspitten. Sterker nog; verzekeringsbedrijven zijn op allerlei manieren aan het innoveren, wat ze bijzonder interessant maakt voor young professionals. Zich richten op alleen de bèta’s? Zo zit Achmea in ieder geval niet in de wedstrijd, geven Noor Kok en Chantall Ramsaran aan. “We kijken voornamelijk naar de menselijke aspecten.”

Allemaal leuk en aardig, al die data-gedreven specialisten, de opkomst van blockchain en andere technologische ontwikkelingen die nog in het verschiet liggen. Maar een financieel management trainee van Achmea wordt eerst en vooral opgeleid tot een ‘financieel leider’. En daarbij zijn vooral de menselijke eigenschappen onmisbaar. “We selecteren dus niet op of iemand een technologische achtergrond heeft”, legt Noor Kok uit. Als Campus Recruiter is ze verantwoordelijk voor het selecteren van toptalenten voor traineeships en startersfuncties binnen Achmea. Chantall Ramsaran, Coördinator Talent Development binnen Achmea, beaamt dit. “Als financieel leider moet je de mensen in je organisatie mee zien te krijgen”, vertelt ze. “Vanzelfsprekend vragen we wel dat iemand een passende studie heeft gevolgd en affiniteit heeft met en ambitie heeft in de financiële wereld. Voor een Financial Management Traineeship zoeken we dus mensen met een financiële academische opleiding.”

Maar hebben die mensen met een geschikte opleiding wel interesse om voor een verzekeraar te werken? Voor menigeen die aan het begin van zijn carrière staat heeft de verzekeringswereld namelijk nog steeds een vrij ‘grijs’ imago. “Hoewel er ook meer dan genoeg starters zijn die bewust binnen de verzekeringsbranche aan de slag willen, is er inderdaad ook nog steeds een groep die een achterhaald beeld heeft van onze wereld”, erkent Kok. ‘Dit proberen we op verschillende manieren recht te trekken, bijvoorbeeld door ze onze kantoren te laten zien. Dan komen ze er al snel achter dat het ‘grijze mannen in donkere pakken’-beeld niet meer klopt, maar dat er juist heel veel young professionals bij ons werken.” En met sterke merken onder de vleugels van Achmea (waaronder Interpolis, Zilveren Kruis en Centraal Beheer, red.) móét er haast wel geïnnoveerd worden. Ramsaran: “Inderdaad, we werken daarom veel samen met allerlei startups,” Innovatie is dus alom aanwezig binnen Achmea.

Agile
De menselijke maat is leidend, maar om nou te zeggen dat een financial niets met IT te maken krijgt, is wel erg kort door de bocht. Bij Achmea is agile werken een speerpunt, dus vraagstukken worden van allerlei kanten aangevlogen. Kok: “Op deze manier steekt een financieel management trainee ook echt wel iets op van iemand die vanuit IT een traineeship volgt bij ons.” Technologische ontwikkelingen die de verzekeringswereld bezighouden, zoals de zelfsturende auto en de opkomst van blockchain, hebben dus niet direct invloed op de gebruikelijke werkzaamheden van de financieel management trainee bij Achmea. “Er zijn altijd taken die frequent uitgevoerd moeten worden en dat gaat voorlopig niet veranderen”, volgens Chantall. Financieel management trainees focussen zich namelijk op echte financiële vraagstukken, zoals het opstellen van een kostenverdeelmodel en het optimaliseren van
commerciële budgetten.

War for talent
Ook Achmea merkt dat het lastig is om aan geschikte mensen te komen. Ramsaran: “Sommige grote bedrijven bieden de beste studenten al vroeg in de opleiding een betaalde bijbaan of stageplek aan, terwijl deze talenten nog op de universiteit zitten. Zijn deze aanstaande financials eenmaal klaar met studeren, dan hebben deze bedrijven hen al in huis en is de kans dus groot dat ze daar ook na het afstuderen aan de slag gaan. Kok: “Bij Achmea bieden we de studenten geen uitgestippeld carrièreplan aan, maar gaan we samen op ontdekkingsreis, om te zien wat bij iemand past, inclusief legio opleidingsmogelijkheden. Dit iets minder uitgestippelde carrièrepad moet de student wel trekken.” Kok en Ramsaran sparren regelmatig met anderen over deze ‘war for talent’. Ook de eigen zoektocht naar young professionals wordt inmiddels een stuk innovatiever aangevlogen, met een online sollicitatiegame die hoort bij het selectieproces voor de traineeships. Met deze game wordt de kandidaat door een host aan de hand genomen waarna er, na enkele spelletjes, quizjes, vragen en video’s, een Achmea Talent Pitch uitkomt. “Zo leren we veel meer over potentiële trainees dan wanneer we alleen een cv en motivatiebrief doornemen.” De game-methode gaat Achmea deze maand al in de praktijk brengen. Kok: “Geïnteresseerden kunnen zich namelijk de hele maand november nog aanmelden voor het financieel management traineeship bij Achmea.”

 

Comments
  • Bert

    mooi stuk en het volgende onderdeel uit dit artikel triggert mij.
    WAAR is de voorbeeldfunctie van een grote speler als Achmea met betrekking tot het aannamebeleid van 50++ . ?? ”Dan komen ze er al snel achter dat het ‘grijze mannen in donkere pakken’-beeld niet meer klopt, maar dat er juist heel veel young professionals bij ons werken.” En met sterke merken onder de vleugels van Achmea (waaronder Interpolis, Zilveren Kruis en Centraal Beheer, red.) móét er haast wel geïnnoveerd worden. Ramsaran: “Inderdaad, we werken daarom veel samen met allerlei startups,” Innovatie is dus alom aanwezig binnen Achmea.”