“Alle veranderingen maken de verzekeringsbranche sexy”

 In Sectortrends

Nu techreuzen als Google en Amazon bezig zijn te onderzoeken hoe ze de verzekeringsmarkt kunnen betreden, wordt de branche zelf verder gestuwd om te innoveren. Waar kennis en kunde al ruimschoots aanwezig zijn, begint de innovatieve daadkracht nu ook een vlucht te nemen. Martijn Minkenberg, adviseur Innovatie bij van het Verbond van Verzekeraars, kan er geen genoeg van krijgen. “Zij hebben de data, maar wij kennen de infrastructuur van de wereld waarbinnen moet worden bewogen.”

Een tijd lang hebben verzekeraars naar de technologische ontwikkelingen gekeken en gedacht: gaat dit onze branche raken? Het moge duidelijk zijn dat die vraag met een volmondig “ja” kan worden beantwoord. “Om de branche te voorzien van kennis en kunde heeft het Verbond van Verzekeraars daarom een Insurance Academy opgericht”, aldus Martijn Minkenberg. Hij is namens ‘het Verbond’ bezig met innovaties binnen de verzekeringssector en is laaiend enthousiast over alle ontwikkelingen die de sector voorgoed gaan veranderen. De rol van de verzekeraar, als de smeerolie van de maatschappij, die zorgt dat alles soepel verloopt, blijft intact. Of je nu autorijdt, op vakantie gaat of aan het werk bent: verzekeringen dekken de grootste risico’s af. Minkenberg: “Maar nu de maatschappij verandert, zal ook de rol van het verzekeringsbedrijf binnen dit hele verhaal meebewegen.”

Ga maar na: het gaat niet meer om objecten bezitten, maar om spullen tijdelijk gebruiken. En iets meer toekomstgericht, maar daarmee niet minder reëel: auto’s worden straks niet meer bestuurd, maar alleen nog geprogrammeerd. Dergelijke veranderingen hebben invloed op bijvoorbeeld de infrastructuur, maar ook op de wijze waarop we ons verzekeren. “De risico’s wijzigen en de manier waarop mensen hun verzekering willen afsluiten verandert ook. Startups springen in het gat dat is ontstaan tussen enerzijds de wens van de klant en anderzijds de huidige verzekeringspraktijk. Minkenberg: “Maar uiteindelijk komen de startups wel weer bij de grote verzekeraars uit, omdat deze jonge ondernemingen grote klantaantallen nodig hebben om als bedrijf rendabel te worden.” Ze bijten elkaar momenteel dus gelukkig (nog) niet. “Het Verbond van Verzekeraars organiseert daarom weleens roundtables, waarbij startups en verzekeraars kennis met elkaar maken en op de hoogte worden gebracht van elkaars activiteiten.”

Techgiganten
Ook wat betreft de grote technologiereuzen is Martijn Minkenberg redelijk optimistisch. “Zij beschikken inderdaad over veel data, wat handig is bij het aanbieden van verzekeringen op maat. Maar tegelijkertijd moeten ze zich aan strikte privacywetten houden én hebben deze technologische bedrijven nul verstand van de verzekeringswereld. De infrastructuur binnen de branche is hen wereldvreemd.” Hij ziet bedrijven als Facebook en Amazon daarom meer als stuwende partijen, die verzekeraars dwingen om nu echt te gaan innoveren.

Maar dit hoeft niet altijd puur data driven te zijn. Minkenberg: “Customer intimacy is iets waar de kleine verzekeraars zich op kunnen focussen. Zij richten zich dan op een hechte klantrelatie, in plaats van zich op allerlei technologische ontwikkelingen te storten. Hiermee weten zij zich te onderscheiden.” Innoveren om verzekeringen op maat aan te bieden én om de klantbinding te versterken: de branche is inmiddels volop in ontwikkeling. “Dat is wat de verzekeringssector zo sexy maakt. Innovation hubs, scale ups binnen het verzekeringslandschap: de ontwikkelingen zijn gewoon niet bij te houden.”

Solidariteit
Verzekeringen zijn gebouwd op solidariteit. We betalen allemaal een premie en iemand ontvangt geld uit deze gezamenlijke pot wanneer dit nodig is. “Maar waarom zou ik, als gezonde persoon, in hemelsnaam net zoveel zorgpremie moeten betalen als iemand die rookt en niet sport? Of iemand die juist twee keer per jaar gaat skiën en daarmee veel meer risico loopt dan iemand die thuis op de bank zit?” Data maakt veel zaken inzichtelijk, maar ethische kwesties kunnen een rem zetten op de ontwikkelingen, omdat ze het solidaire principe van verzekeren in gevaar brengen.

Aan de verzekeraars om deze solidaire boodschap uit te blijven dragen, binnen een innoverend landschap. Diegene die binnen deze verzekeringswereld werkt, moet daarom beschikken over een mengelmoes aan vaardigheden. “Diegene moet niet ziek zijn van een beetje techniek, maar zal ook in staat moeten zijn om als gevoelsmens klanten bij te kunnen staan. Een spannende combinatie tussen alfa en bèta dus, binnen veelzijdige teams die agile werken.” De tijd van de pure polisverkoper blijkt andermaal allang verstreken.