“Flexibiliteit en wendbaarheid vormen een groot goed”

 In Organisatie

“Maar weinig ondernemers gunnen zichzelf de tijd om na te denken over hun missie en visie. Wat doe je en waarom? En hoe doe je het? Antwoorden op deze vragen kunnen na verloop van tijd veranderen, omdat de markt daarom vraagt. Innoveren is belangrijk, maar het mag nooit een doel op zich zijn”, stelt Bob Klijn, Algemeen Manager van Herenvest Groep.

Hoe zie je de toekomst van finance voor je?
“Banken en verzekeraars gaan terug naar waar ze ooit voor zijn opgezet. Mensen aan geld helpen, op dit kapitaal letten en klanten helpen wanneer hen iets overkomt. Dat moeten financiële instellingen duidelijk zien te maken. Er zit een maatschappelijk verhaal achter: we moeten op elkaar passen. We zijn individualistischer dan ooit, maar we willen wel solidair zijn. De houding is desondanks ook: de vervuiler betaalt. Fintech-oplossingen spelen daarop in.”

Van welke innovaties verwacht je het meest?
“Denk aan wearables die bijhouden hoeveel je beweegt om daar je verzekeringspremie op te baseren. Nieuwe partijen spelen in op dit soort maatschappelijke behoeften. Dankzij de digitalisering ligt alle bruikbare informatie voor het grijpen, maar te weinig verzekeraars en adviseurs denken daarover na. In de productvergelijkingen komen de nieuwste innovaties niet meteen naar voren, maar financieel advies wordt steeds meer bepaald door de doelgroep zelf.

In de grootzakelijke markt is het overigens steeds meer te doen. Het is veel complexer. Daar moet je tijdig op inspringen met je advies. Proactief zijn en zelf je klant benaderen wanneer iets mogelijkerwijs interessant is voor hem of haar. Dat doen we bij Herenvest zelf ook. Een gedeelte van de adviseurs – dat deel dat gewoon blijft doen wat het altijd al deed – zal uitsterven, is mijn voorspelling.”

Hoe kunnen ondernemers/bedrijven in de financiële dienstverlening volgens jou het beste omgaan met innovatie?
“Het gaat erom toegevoegde waarde te bieden. Dáár moeten innovaties aan bijdragen. Dat kan meer zijn dan alleen financieel advies leveren. Je zult sowieso af moeten van deze traditionele denkwijze. Zolang je met je voeten in de klei staat en niet nadenkt over waar je denkt te staan over vijf jaar, kan het weleens mis gaan. Niet alleen je propositie, maar ook je positionering zal je moeten aanscherpen. Ervoor zorgen dat je wordt gehoord. Stel een toekomstbestendige strategie op en neem daarin op dat je die – al dan niet op detailniveau – bijstuurt wanneer dat nodig is. Flexibiliteit en wendbaarheid vormen vandaag de dag een groot goed.”

In hoeverre is de mate waarin je innovatie adopteert belangrijk voor succes?
“Innovatie is key. De wereld verandert en het is naïef als je denkt dat dit niets voor jouw organisatie gaat betekenen. Verandering moet daarbij geen doel zijn, maar een middel om een ander doel mee na te streven. Een unieke productpropositie als gevolg van innovatie kan zeker belangrijk zijn voor je succes. Daarbij is het goed om te bedenken dat maar weinig medewerkers gediend zijn van verandering. Daarom is het belangrijk hen mee te laten denken, zodat zij veel meer veranderingsgezind worden. Die vernieuwende productproposities zie ik trouwens niet zo snel bij traditionele partijen vandaan komen. Juist briljante ideeën van vernieuwende ondernemers zetten de financiële wereld op z’n kop.”

Hoe zorg je er als werkgever voor dat financieel professionals bij je willen werken?
“Dat zit hem niet alleen in belonen. Althans, niet in geld. Je moet belonen met een fijne cultuur. Het moet bruisen. Het moet zo prettig zijn op kantoor, dat ze helemaal zichzelf kunnen zijn. En dat ze eigenaarschap nemen, want dat gebeurt dan. Of, zoals wij het zeggen: medewerkers moeten – net als klanten en leveranciers overigens – gemak, gastvrijheid en persoonlijke verantwoordelijkheid beleven. Of een nieuwe medewerker dat in zich heeft, bepalen we in een assessment. De persoonlijkheid en de eigen doelen en drijfveren van de kandidaat, moeten passen bij onze missie en visie.”

Wat voor medewerkers trek je – met het oog op de toekomst – het liefst aan?
“Wij zoeken met name mensen die verandering leuk vinden. Positivisme is een groot goed. Innoveren is belangrijk om de klant goed te kunnen bedienen, nu en in de toekomst, maar het levert ook een bijdrage aan de ontwikkeling van de medewerkers. Onze administratieve krachten hebben we bijvoorbeeld relatiebeheerders zien worden. Als werkgever zijn dat soort ontwikkelingen heel mooi om mee te maken. We sturen ook veel op output. Ook dat is iets dat bij onze cultuur, bij onze mensen én bij deze tijd past.

Overigens hebben we al behoorlijk wat ervaring in huis. Daarom zijn we nu specifiek op zoek naar jonge, inspirerende mensen. Blije mensen die onze klanten blij maken. Want die klanten moeten op allerlei manieren en momenten voelen dat we hen op een bijzondere manier bijstaan. We zoeken echte klantkenners, die snappen wat diegene wil. Dat betekent niet alleen dat je de namen van z’n kinderen kent, maar ook weet waar hij zakelijk naartoe wil. Dat is iets waar we ons mee onderscheiden, want dat is zeker nog geen gemeengoed in de financiële sector.”

Comments
  • Tom Koppelman

    Wendbaarheid en flexibiliteit zijn zeker heel belangrijk. Anders gezegd: Het gebrek daaraan is een groot risico.
    Maar weten we wel hoe groot dat risico is?
    Binnenkort komt er een speciale editie uit van de Nationale Benchmark Verandervermogen over de financiële sector.
    Al nieuwsgierig?