Hoe overleef je als bank in de ‘war for talent’?

 In Organisatie

In een tijd waarin ontwikkelingen in de financiële wereld zich razendsnel opvolgen, lijken banken nog wat achter te blijven. Zeker als het gaat om het werven én behouden van talent. Zo zouden banken meer kunnen investeren in hun mensen. Want tevreden personeel leidt over het algemeen ook tot tevreden klanten.

In de whitepaper ‘17 fouten die banken maken in hun aanname- en selectiebeleid’ is te lezen dat er voor de banksector nog veel te verbeteren valt op het vlak van omgaan met schaars financieel talent. Is een kandidaat aangenomen? Dan wordt deze vaak vrijwel direct in het diepe gegooid. Het ontbreekt aan de juiste voorwaarden, achtergrondinformatie en degelijke begeleiding. Niet alleen voor jong talent, maar ook voor oudere werknemers die nieuw zijn in een organisatie.

Investeer in begeleiding

Uit onderzoek blijkt dat mensen gemotiveerder zijn als zij hun werk als een deel van henzelf zien. Dit betekent dat een bedrijf moet investeren in de binding met hun personeel. Risicomijdende managers hanteren echter liever het credo EKG: een keer goed. Want als zij iemand moeten begeleiden, halen ze hun targets toch niet? Er heerst dus een gebrek aan bereidheid om te investeren in collega’s. Op de langere termijn is dit funest voor elke organisatie. En banken zijn hierop geen uitzondering.

Investeer in opleidingen

Maar ook als personeelsleden al een aantal maanden voor een bank werken, hebben zij behoefte aan nieuwe kennis om zo eigen ambities te verwezenlijken. Zeker waar ontwikkelingen snel gaan, is kennis snel achterhaald. Investeren in opleidingen is, helemaal in de vakgebieden waar de ‘war for talent’ het grootst is, een essentiële arbeidsvoorwaarde voor je werknemers. Want help jij de meest gemotiveerde en kundige medewerkers niet verder? Dan zoeken ze hun heil elders. Vaak is de beslissing om niet te investeren in opleidingen van medewerkers ingegeven door angst: want wie garandeert dat zij met de opgedane kennis niet vertrekken naar de concurrent? De waarheid is echter dat banken ambitieus personeel juist moeten koesteren. Evenals de kennis die zij inbrengen in jouw organisatie.

Sta open voor kritiek

Tot slot paai je je medewerkers ook door naar ze te luisteren. Sta open voor feedback en raak niet meteen geïrriteerd als een personeelslid openlijk kritiek uit. In een tijd waarin initiatief van medewerkers en creativiteit steeds belangrijker zijn geworden voor het succes van een organisatie is dit killing. Al is het alleen al omdat talenten, wanneer zij niet gehoord worden, kiezen voor een werkgever waar ze hun ei wél kwijt kunnen.

s thuis te werken, of buiten werktijd bijvoorbeeld. En ook klanten vragen tegenwoordig om een meer flexibele bereikbaarheid vanuit de bank. Een win-winsituatie dus.

Oog voor innovatie

Over het algemeen zijn banken wat huiverig voor innovatie. Doodzonde, want mensen werken nu eenmaal het liefst in een winnende organisatie. Dit verklaart het succes dat fintechbedrijven hebben in hun wervingsbeleid. Zij bieden geen hoger salaris, maar wel een plek in een organisatie die spannend en leuk is om in te werken. Banken zouden zich dit moeten beseffen en hun werkwijze, arbeidsethos en cultuur onder de loep moeten nemen. We kunnen immers niet meer om de digitalisering heen, helemaal niet in de financiële sector. Willen banken meedoen in de ‘war for talent’, dan moeten zij hun imagoprobleem aanpakken en talent perspectief bieden.

 

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Start typing and press Enter to search