“Elke dag samen beter worden.” Inge Zwijnenberg van Rabobank Noord en West Twente over het traineeprogramma

 In Ontwikkeling

Trainees diInge_Zwijnenberg_portrete elkaar én de organisatie beter maken. Jong, enthousiast en creatief, met maximale impact in de veranderende markt waarin banken actief zijn. Die werft Rabobank Noord en West Twente inmiddels al enkele jaren. Samen met FBD Bankmensen heeft zij in Twents verband een traineeship opgezet. “FBD weet wat er nodig is om de mensen op te leiden en organiseert het traineeship.”

Inge Zwijnenberg van Rabobank Noord en West Twente maakt al enkele jaren gebruik van de detacheringsdiensten van FBD Bankmensen als ze FBD-directeur Michel Strikker in 2011 een specifieke, andere vraag stelt. Namelijk of hij samen met haar een traineeprogramma wil opzetten.

Het idee was om hoogopgeleide professionals de kneepjes van het bankvak bij te brengen, waarbij ze in relatief korte tijd kennismaken met verschillende taken, afdelingen en vestigingen. De strategie was om jonge mensen te blijven boeien en binden, zodat er minder of geen inhuur meer nodig is.

 

Elke dag beter

En zo geschiedde. Rabobanken en FBD Bankmensen gingen aan de slag. “Ik wilde verschillende mensen bij elkaar brengen, om zo te bouwen aan een lerende organisatie”, vertelt Zwijnenberg. “Daarmee krijg je een beter resultaat, daar ben ik van overtuigd. Altijd blijven leren is goed voor jezelf, je omgeving en je klanten. Je geeft dat door, ook aan je collega’s. Als je als bedrijf alleen voor winstmaximalisatie gaat, dan is dat heel ééndimensionaal. Elke dag samen beter worden, dat is de bedoeling.”

Ieder jaar in september start er een groep van circa twaalf trainees aan het programma. Het traineeprogramma duurt één jaar en is echt een co-productie, benadrukt Zwijnenberg. Niet alleen FBD, maar ook andere Rabobanken zijn er bij betrokken. Bankmedewerkers van verschillende locaties maken kennis met verschillende afdelingen en werkzaamheden. In eerste instantie op de eigen vestiging, maar vanaf maart komen zij in een carrousel terecht waardoor ze ook op andere locaties aan het werk gaan.

 

Samen sterker

Behalve dat de trainees praktijkervaring opdoen, volgen zij ook opleidingen. De klassikale elementen versterken het lerend effect enorm, weet Zwijnenberg. “De deelnemers hebben echt iets aan elkaar.

Overigens ontstaat er ook onderling enige competitie en dat heeft ook een positief effect op het niveau van de trainees.” Samen zijn de trainees sowieso sterker dan alleen. “In het verleden kwamen medewerkers hier soms toch wat verloren binnen. Dan gingen ze op in het geheel. Vanuit het traineeship is dat heel anders.”

Coaching, ook individueel, is eveneens een belangrijk onderdeel van het traineeship. Het plan hiervoor hebben Rabobank en FBD Bankmensen samen gemaakt. FBD bewaakt dit. “Heb je
voldoende, gestructureerde aandacht voor je collega’s? Daar gaat het dan om. En het werkt.”

 

Aangescherpt en verbeterd

In de loop der jaren is het gehele concept steeds verder aangescherpt en verbeterd. Het type bankmedewerker in het traineeship is ook veranderd. “Jonge mensen met enthousiasme hebben we nodig bij de bank, zeker in de huidige tijden waarin veel verandert.” In een organisatie met krimp – afgelopen jaar is de organisatie teruggegaan in personeel – is het juist belangrijk om jonge mensen aan te trekken, stelt Zwijnenberg. “Mensen met nieuwe, creatieve ideeën zijn erg belangrijk. We hebben frisheid nodig. Als ik het enthousiasme bij de trainees zie, dan word ik daar zelf ook heel enthousiast van.”

Tegelijkertijd benadrukt Zijnenberg dat het programma niet per se het gevolg is van de veranderingen waar de sector de laatste jaren al mee te maken heeft gehad. “Een lerende
organisatie is in alle omstandigheden goed. Het gaat erom dat je samen bouwt en openstaat voor nieuwe ontwikkelingen. Dat laatste is natuurlijk wel heel actueel.”

 

WO-opgeleid en sociaal vaardig

De gemiddelde bankmedewerker is ook ‘zwaarder’ geworden. Het gros is WO-opgeleid. “We hebben eigenlijk geen mensen meer in dienst die analytisch niet sterk zijn. Dat is nodig wanneer het complex wordt en dat is zeker bij zakelijke klanten nogal eens het geval. Je moet dan heel snel kunnen schakelen.” Sociale vaardigheden zijn echter zeker zo belangrijk. “Je hebt alleen nog een toekomst als je van klanten houdt. We hebben mensen nodig die samen met de klant de droom van de klant waarmaken. Bankmedewerkers die in staat zijn op een gelijkwaardig level in discusssie te gaan. Ze moeten dienstverlenend zijn, maar wel durven adviseren en niet te gemakkelijk ja knikken.”

 

FBD kijkt vooruit

Omdat de financiële wereld nog niet uitveranderd is, is het zaak vooruit te kijken. “Dat doet FBD Bankmensen ook voor ons. Zij stellen zich de vraag: hoe verandert de wereld? Wat voor competenties hebben we nu nodig en in de toekomst? Zij weten wat er leeft in het vakgebied en maken bovendien de juiste match. Dat is hun specialisme, waardoor ze altijd goede mensen leveren. Als je bij FBD werkt, moet je er ook écht voor gaan.” Zwijnenberg is sinds de start van de samenwerking altijd goed bediend, zegt ze. “FBD Bankmensen ontzorgt ons. Ze weten wat er nodig is. In de markt, maar ook binnen onze organisatie.” Bovendien is FBD eerlijk, zegt Zwijnenberg. “Als ze een keer iemand níet kunnen leveren, zijn ze daar eerlijk en transparant over.”

De toekomst van het traineeship is erg open, in alle opzichten. “We zitten nog volop in verandering. En een ding is zeker: de markt en de organisatie zullen altijd blijven veranderen. Daarom moet je ook altijd blijven leren, als organisatie en als individu. Traditioneel financieren en bankieren is over. De snelheid waarin we beslissingen moeten nemen, zal namelijk blijven toenemen.