“Regtech helpt om het vertrouwen te behouden”

 In Sectortrends

Compliance: het (financiële) bedrijfsleven heeft er de handen vol aan. Wet- en regelgeving zijn continu aan verandering onderhevig en zeker met actieve toezichthouders zoals de Autoriteit Financiële Markten is het zaak altijd ‘bij’ te zijn. Regulatory Technology kan de druk op de compliance-afdeling verlichten en hun werkzaamheden verdiepen, zo betoogt Heleen Rietdijk, Chief Compliance Officer bij Aegon.

Of het nu gaat om belangenverstrengeling, het vermelden van nevenactiviteiten (zeker in de politiek een heet hangijzer) of het eerlijk houden van aanbestedingstrajecten (herinnert u zich NS-gate nog?): compliance is misschien niet het meest sexy onderwerp, maar komt – als het misgaat dan – regelmatig in het nieuws. De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat regeltjes niet meer handmatig getoetst en beoordeeld hoeven te worden, maar regulatory technologies (regtech) gaan nog meer invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering, onder meer binnen de financiële sector.

Heleen Rietdijk is als hoofd van de afdeling Compliance van wereldwijd financieel dienstverlener Aegon verantwoordelijk voor het voldoen aan de wetten en regels die gelden voor de Nederlandse tak van het bedrijf. Het draait in haar ogen niet om het afvinken van vereisten en het voorkomen van boetes. Rietdijk: “Los van de mogelijkheid dat je de wet overtreedt bij de uitoefening van financiële dienstverlening, loop je als grote instelling ook het risico op ernstige imagoschade, ook wanneer alleen maar de schíjn wordt gewekt dat werkzaamheden niet transparant en integer worden uitgevoerd.” Uiteindelijk is dat ook waarmee financials zich van hun bekwame kant laten zien: er wordt immers niet een product gefabriceerd, maar een vertrouwensband met de klant opgebouwd. “En regtech helpt om dat vertrouwen te behouden”, aldus Rietdijk.

Maar uiteindelijk is regtech geen heilige graal wanneer het aankomt op compliance, erkent Rietdijk ook. Gedrag speelt een even grote – zo niet grotere – rol om compliant te zijn. Voldoen aan wet- en regelgeving is niet iets wat iemand aan de digitale tools overlaat, om vervolgens maar te doen wat diegene goeddunkt. Rietdijk: “Als je met behulp van de juiste tools processen digitaliseert en zorgt voor data governance, maak je ruimte vrij om je te richten op het trainen van de juiste mentaliteit.” En daar profiteren zowel het bedrijfsleven als de klanten weer van. “Wanneer goed gedrag en bewustzijn goed zijn ingebed, voorkom je veel risk-events binnen de organisatie. Goed ingebedde Regtech zorgt voor meer speelruimte om met de klant mee te denken, met het zelfvertrouwen dat er geen onverantwoorde risico’s worden genomen.”

Artificial Intelligence
We spraken eerder met Pascal Wolf over de rol van compliance binnen financiële bedrijven en hij erkende wel dat technologische ontwikkelingen heel mooi zijn, maar dat zaken wel nog ingericht en opgebouwd moeten worden. Rietdijk verwacht dat artificial intelligence een grote rol gaat spelen op het gebied van compliance. “Neem voice logging van telefoongesprekken met klanten: dit kan zowel realtime als direct na afloop van zo’n gesprek. Door gesprekken te scannen op woorden die in het verleden bijvoorbeeld leidden tot risico-gevallen kan kunstmatige intelligentie detecteren of de inhoud van een gesprek risico’s herbergt.” En afdelingen kunnen van elkaar leren, aangezien artificial intelligence het monitoren van processen en procedures mogelijk maakt. “Succesvolle aanpakken kunnen we vervolgens uitrollen over afdelingen waar het minder loopt”, volgens Rietdijk, die op 22 november een van de keynote speakers is tijdens het event Regtech en Gedrag in Amsterdam, georganiseerd door kennis- en netwerkorganisatie IIR.