“Zingeving is cruciaal voor behoud van talent”

 In Organisatie

Young financials verleid je allang niet meer met alleen een goed salaris. Sterker nog, juist de doorgroeimogelijkheden en de behoefte om écht iets toe te kunnen voegen zijn voor hen steeds meer leidend. Han Mesters, adviseur Zakelijke Dienstverlening bij ABN Amro, ziet de financiële sector in beweging komen, maar of het op tijd is?

Allereerst kunnen we niet spreken over ‘de’ zakelijke dienstverlening. Het beeld is heel divers, volgens Han Mesters. Hij kan het weten, als adviseur Zakelijke Dienstverlening van ABN Amro komt hij bij veel partijen over de vloer. “Er zijn de bedrijven die krimpen qua personeelsbestand. De banken en de verzekeraars, waar de digitalisering echt heeft toegeslagen. Maar aan de andere kant zijn er organisaties die flinke groei ervaren, zoals accountantskantoren.”

Mesters erkent wel dat de bedrijfscultuur op de meeste plekken behoorlijk ‘blauw’ is. “Gefocust op kpi’s, op cijfers. Persoonlijke ontwikkeling staat allesbehalve vooraan”, volgens Mesters. Erg zonde, want juist op dat vlak kun je als organisatie jong talent aan je binden. “Young professionals, ook in de finance, zijn op zoek naar werkplekken om zich professioneel en persoonlijk te kunnen ontwikkelen: ze zijn op zoek naar zingeving”, legt Mesters uit. Young financials willen het gevoel hebben dat ze iets aan de wereld toe kunnen voegen. Hoe kun je dit als accountantskantoor overbrengen op talentvolle potentiële medewerkers? Mesters: “Bedrijven adviseren, bijvoorbeeld omtrent duurzame bedrijfsvoering, kan daar perfect op aansluiten.”

From the heart
Als bedrijf zeggen dat persoonlijke en professionele ontwikkeling hoog op je agenda staan is niet genoeg. Mesters: “Zingeving is cruciaal voor behoud van talent, maar het moet echt uit het hart komen. Het moet niet zo zijn dat je als een talent ergens wordt binnengehaald door de CEO, maar dat je diegene vervolgens nooit meer te zien krijgt, omdat er na de sollicitatieprocedure weer vijf poortwachters en twee secretaresses tussen de topman of -vrouw en het personeel zitten.” Zingeving komt dus from the heart, wil Mesters maar zeggen. Wie geven dan wél het goede voorbeeld? Mesters: “Paul Polman van Unilever doet dit heel goed, zoals ook Feike Sijbesma van DSM het juiste voorbeeld geeft.” Mannen die uit een behoorlijk ‘blauw’, door cijfers omgeven, milieu komen maar zich juist heel benaderbaar en modern opstellen.

Afsterven
Op de vraag hoe bedrijven ervoor kunnen zorgen dat ze zich niet laten belemmeren door de oude bedrijfscultuur, heeft Mesters een gedurfd antwoord paraat. “Allereerst is het belangrijk om een nieuwe organisatie op te bouwen, die onafhankelijk van het oude bedrijf functioneert. Vervolgens is het zaak om steeds meer taken naar deze nieuwe organisatie over te hevelen, om op deze manier het oude bedrijf af te laten sterven.” Dit doet denken aan challenger banks zoals Knab, maar ook aan partijen als Franx! (foreign exchange platform) en New 10 (online zakelijk krediet), waar de kennis van een bank (ABN Amro) kan worden gecombineerd met de dynamische omgeving van een startup.

Instellingen die niet van plan zijn om een nieuwe versie van zichzelf uit te vinden, maar ook niet willen verdwijnen, zullen echt anders naar het eigen personeelsbestand moeten gaan kijken. Mesters: “Bedrijven vinden het moeilijk om ver vooruit te kijken, de derde horizon binnen innovatiemanagement. Juist daarom is het belangrijk om creatievelingen in huis te halen, die onbekend zijn met de gebruikelijke gang van zaken en daarom juist wél grensverleggend kunnen innoveren.” Organisaties moeten zich dus echt uit de greep van hun business los zien te worstelen.

Comments
  • Joyce

    Als werknemer zeer eens met de stelling dat iets zinvol bijdragen leidend is voor mijn keuze ergens te werken. Geloof in je toegevoegde waarde, erkenning en de mogelijkheid jezelf te laten zien zijn essentieel.