Hoe behoud je talent in de war for talent? 6 tips
De organisatie verandert. Voor bepaalde medewerkers zie je in de toekomst een belangrijke rol weggelegd. Hoe zorg je er als HR-verantwoordelijke voor dat je de juiste mensen behoudt voor je organisatie? Hoe herken je talent en hoe zorg je ervoor dat dit zich de juiste richting op ontwikkelt? Henk Kelder, directeur van FBD Bankmensen, deelt zijn ervaring in enkele praktische tips.
1. Zorg voor constante transparante communicatie
Pas je bij elkaar op het moment dat je met elkaar in zee gaat? Welke kant wil het bedrijf op en welke kant wil de medewerker dat zijn carrière op gaat? Er moet een constante communicatie tussen manager en medewerker zijn. En het is belangrijk dat beide partijen transparant zijn naar elkaar toe. Iedere medewerker moet de spiegel worden voorgehouden. Aan mooie verhalen heb je niets, de waarheid moet gezegd worden. Alleen dan kun je een goede match maken, want dan weet je wat wel en niet bij iemand past en wat iemands doel is. Overigens kun je vervolgens met elkaar bespreken in hoeverre het redelijk is om iemands doelstelling te halen en hoe jullie die samen gaan realiseren. Of moet die misschien worden bijgesteld?
2. Bied voldoende uitdaging
Medewerkers vertrekken niet naar een andere werkgever om financiële redenen als de primaire arbeidsvoorwaarde ‘marktconform’ is. Maar talent is wel geneigd zijn bakens te verzetten wanneer het is uitgeleerd. Zeker de huidige generatie young professionals wil doen waar zij echt blij van wordt. Talentvolle professionals behoud je door comfort te bieden en tegelijkertijd uitdagingen voor te houden, zodat zij kunnen werken aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Tegelijkertijd geldt: die uitdaging moet er wel echt zijn, zodat iemand op de middellange termijn nog vooruit kan.
3. Focus op de goede punten
Waar liggen iemands talenten? Waar is iemand goed in? Wat past bij hem of haar? En waar wordt hij of zij gelukkig van? Doorgaans vind je leuk waar je ook goed in bent. En dan is mooi, want juist daar zou de organisatie op moeten inzetten. De focus moet dus liggen op iemands talenten en niet op zijn zwakke punten. Dán zit iemand in z’n kracht en profiteert het bedrijf maximaal van de aanwezige kwaliteiten. Iemand die creatief is, is doorgaans minder opgeruimd. En een commercieel genie die graag ‘buiten’ is, is veelal minder goed in verslaglegging. We zijn altijd op zoek naar het schaap met de vijf poten, maar dat is niet per se nodig. Zorg er gewoon voor dat je een goed schaap hebt. Overigens is het wel zaak eerst te onderzoeken waar iemand goed in is en aan bewustwording bij de persoon in kwestie te werken. Vervolgens is het zaak een gemixt team te maken, zodat de verschillende individuele kwaliteiten allemaal tot hun recht komen.
4. Investeer in je personeel
Je personeel is meer dan een asset. Het is de basis van de (veranderende) organisatie. En die basis moet je koesteren en goed onderhouden. Wees daarom niet bang om je medewerkers op te leiden zodat de concurrent uiteindelijk van hun kwaliteiten profiteert, in de volgende fase van hun carrière. Wie goed doet, goed ontmoet. Wanneer je medewerkers goed behandelt en faciliteert, waarderen zij dit zeer en zijn ze eerder geneigd hun kunsten in jouw organisatie te vertonen.
Als FBD Bankmensen investeren wij veel in opleiding en persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Zo heeft recent nog een club van zestig mensen een lean yellow belt gehaald, iets waar onze organisatie ook van profiteert. Ook doen we aan coaching en brengen wij onze medewerkers via opdrachten de juiste ervaringen bij, zodat ze díe kant op bewegen die ze op willen gaan.
5. Trap af en toe op de rem
Stilzitten gaat niet in de huidige markt. Althans, als organisatie moet je jezelf voorbereiden op de nieuwe wereld. En dat geldt ook voor financieel professionals. Sommige talenten willen alleen maar in een snelle, rechte lijn omhoog. Ze willen geen belemmeringen. Maar dat gaat niet. Een carrière als professional is niet een grote snelweg. Ervaring doe je nu eenmaal op als gevolg van tijdverloop, dat proces kun je niet oneindig versnellen. Bovendien: soms is het belangrijk even op de rem te gaan staan. Laat het even bezinken, houd een spiegel voor, kijk samen terug en evalueer. Dat is leerzaam. Samen bepaal je vervolgens hoe de weg naar de volgende bestemming leidt.
6. Wees eerlijk
Je behoudt iemand alleen wanneer er een win-win is. Is er een te groot gat? Gaat de medewerker sneller dan de organisatie of vice versa? Dan kan het soms beter zijn om afscheid te nemen. Dat is beter voor de medewerker én de organisatie. Mensen moeten intrinsiek gemotiveerd zijn en voldoende intellectuele en emotionele uitdaging hebben. Als management wil je het gevoel hebben dat je aan het juiste werkt. Past het niet meer? Dan ben je uit elkaar gegroeid. Door een harde beslissing te nemen, help je zowel de medewerker als de organisatie misschien wel meer dan ooit vooruit.