“We luisterden niet naar zij die beweerden dat ons idee onmogelijk was”
Een bekend financieel product in een modern jasje: Jungo maakt van hypotheken aantrekkelijke investeringen. We spraken met Vincent van den Noort, over de oprichting van Jungo, de uitdagingen die ze onderweg tegenkwamen en we werpen een blik op de toekomst van de financiële sector.
‘De eerste echt vernieuwende hypotheekaanbieder van Nederland’: zo omschrijft oprichter Van den Noort zijn bedrijf Jungo. “Er zijn natuurlijk een aantal nieuwe aanbieders tot de markt toegetreden, maar wij doen het écht anders.” Dit ‘écht anders’ zit hem in het deel van de hypotheek dat door middel van crowdfunding wordt gefinancierd. “Pensioenfondsen hebben jaren geleden al ontdekt dat hypotheken een interessante – en vrij risicoloze – belegging zijn, waar je een mooi rendement op kunt behalen. Nu kun je zo’n fonds voor je laten beleggen, maar waarom zou je dit als particulier niet zelf doen?” De gedachtegang achter het ontstaan van Jungo in een notendop.
De inlegverhouding tussen institutionele belegger en particulier is 80/20. “In ons geval is Aegon de grote belegger die tachtig procent van de hypotheek financiert. Daarnaast garanderen ze om de laatste twintig procent te financieren wanneer de crowd besluit om niet mee te doen.” Belangrijk, want crowdfunding biedt geen garanties. “Mocht je een bepaald, bijvoorbeeld muzikaal, project willen financieren met behulp van crowdfunding en lukt dat niet? Dan is het een kwestie van ‘pech gehad’ en ga je ergens anders mee aan de slag. Met een huis kun je dat zowel de kopende als de verkopende partij niet aandoen. Je wilt daarom op voorhand kunnen zeggen dat je de gehele hypotheek garandeert.” Hoe meer de particuliere investeerder besluit in de hypotheek te investeren, des te minder Aegon hoeft bij te leggen, waardoor de hypotheek ook nog eens een stuk voordeliger wordt voor de aanvrager.
Tussen de tachtig procent van Aegon en de twintig procent van de crowd verschilt het rendement. “De eerste tachtig procent is het minst winstgevend en kent de langste looptijd, van pak ‘m beet dertig jaar. Dat is voor de meeste particuliere investeerders niet interessant, want zij willen niet dertig jaar hun geld kwijt zijn.” Daarom vertegenwoordigt de bovenste twintig procent voor hen een mooie investering. “Iets risicovoller, maar tegelijkertijd met een hoger rendement en een kortere looptijd, van maximaal acht jaar.” Waarbij de ‘hogere risico’s’ beperkt zijn. Zoals Van den Noort het zelf omschrijft: “Nederlanders eten nog liever hun schoenzool op dan dat ze hun hypotheek niet meer betalen.”
Zich aanpassende rente
Naast het feit dat crowdfunding de hypotheek voordeliger maakt, is ook de adaptieve rente een, voor huizenbezitters, interessant aspect. Van den Noort: “Iedere keer als jij een deel van je hypotheek aflost, gaat de rente een klein stukje omlaag. De meeste van de hypotheekaanbieders verlagen de rente pas als er een substantieel deel is afgelost, zeg tien tot twintig procent, maar wij vinden dat raar: als je je lening aflost, daalt ook het risico dat de hypotheekverstrekker loopt.”
Jungo past perfect binnen de collaborative economy van vandaag de dag, waarin consumenten voornamelijk op elkaar vertrouwen in plaats van op instituten. Samen met IT-partner – tevens grootste aandeelhouder – Topicus werd dit nieuwe economische model gecombineerd met inventieve technologische systemen. “Topicus beschikte al over programma’s om hypotheekverstrekkingen te regelen én om beleggingen te beheren. Wij dachten: wat als je dat nou aan elkaar vastmaakt?” Zo geschiedde.
De systemen stonden er dus al: de meeste tijd zat uiteindelijk in het verkrijgen van de verschillende vergunningen. “Natuurlijk, iedere stap had zo zijn lastige punten, maar de vergunningen van de Belastingdienst en de AFM waren naast lastig ook langdurig. Met de Belastingdienst zijn we bijvoorbeeld zestien maanden bezig geweest.”
Kernwaarden
Wat de oprichters hielp in het gehele proces om Jungo op poten te zetten, waren de kernwaarden die ze vooraf met elkaar afspraken. “We willen een bepaald type bedrijf zijn, dat zuiver is, het samen doet en zijn dienstverlening simpel houdt. Daar viel nooit een speld tussen te krijgen.” Vol energie en passie vertelden Van den Noort en medeoprichter Gerard Looijen hun verhaal en wisten ze uiteindelijk iedereen mee te krijgen. “Allemaal geloofden ze ook oprecht dat die kernwaarden onze intentie vertegenwoordigen. In hun ogen waren we niet een paar sensatiezoekers uit Amsterdam, maar mensen met een solide en goed verhaal.”
Met zijn achtergrond in conceptontwikkeling en design, had Van den Noort relatief weinig ervaring met financiële producten toen hij met Jungo begon. “In mijn ogen was het simpelweg schuiven met zakken geld; hoe moeilijk kan het zijn, gechargeerd gezegd. Ik heb de afgelopen vier jaar ontzettend veel geleerd, door me in alle facetten van hypotheekverstrekking, crowdfunding en beleggen te verdiepen.” In de ogen van Van den Noort is een financiële achtergrond niet per sé nodig om binnen de finance succesvol te zijn. Wel heb je een veelzijdig team nodig. “We hadden iemand met technologische kennis, iemand met veel kennis van compliance en de financiële sector en ik kon die ideeën vormgeven en uitwerken.”
Terwijl veel grote partijen binnen de financiële sector zeiden dat hetgeen zij wilden helemaal niet kon, bleef het Jungo-team stoïcijns werken aan hun product. “We luisterden niet naar zij die beweerden dat ons idee onmogelijk was en gelukkig maar: als wij dat wél hadden gedaan, waren we hier nooit gekomen. Daarom is een stukje onwetendheid helemaal niet erg: dan heb je ook geen reden om die andere partijen, die beweren dat je een onrealistisch doel nastreeft, te geloven.”