Sociaal innoveren faciliteert duurzame inzetbaarheid financiële sector

 In Recruitment

Wanneer we het hebben over ‘innoveren in de financiële sector’, dan heeft men het al gauw over fintechs. Dat technologische ontwikkelingen een keerzijde hebben die een andere vorm van innovatie aanwakkert, is minder bekend. Gerard van Hees van vakbond FNV was recent nog bij ons in de radio-uitzending en vertelde over het belang van sociaal innoveren binnen de financiële sector.

Met de digitalisering binnen de financiële sector zijn een groot aantal banen – althans voor een flink deel – door computers en algoritmen overgenomen. Met in het achterhoofd de wetenschap dat deze trend zich de aankomende jaren alleen maar verder voort gaat zetten, is het belangrijk dat werkgevers en -nemers goed kijken naar arbeidsmarktfitheid. Dit vraagt om andere competenties dan pakweg vijftien jaar geleden. Gerard van Hees, bestuurder bij werknemersvereniging FNV, omschreef eerder al treffend dat banken vandaag de dag een heel andere positie innemen.

De nieuwe rol van de banken

Duurzame inzetbaarheid

Onderzoek van onder meer UWV wees enige tijd geleden al uit dat mensen die binnen de financiële sector hun baan verliezen, een stuk langer thuiszitten dan zij die binnen andere branches actief zijn. Daarnaast krimpt het aantal banen in de financiële wereld structureel, zo gaf het Centraal Bureau voor de Statistiek eind 2018 nog eens aan.

Voor de financiële sector – en dan meer specifiek de verzekeringsbranche – is een Sociale Agenda opgesteld. Een overzicht van de belangrijkste ambities van de sociale partners, samen met CNV, FNV De Unie en het Verbond van Verzekeraars, rondom het onderwerp ‘arbeid’, al dan niet binnen de sector. Hoewel hier een andere indruk wordt gewekt, is Van Hees niet van mening dat de HR-afdelingen van de financiële instellingen te weinig met duurzame inzetbaarheid bezig zijn.

Of HR-afdelingen voldoende doen volgens Van Hees?

Traditionele financiële instellingen versus fintechs

Het is voornamelijk een kwestie van awareness. Werknemers binnen traditionele financiële instellingen moeten eigenlijk altijd bezig zijn met het eigen loopbaanperspectief, ook op het moment dat er geen ontslag dreigt. Maar dat zit er nog niet van nature in.

Bij banken en verzekeraars was men er vroeger voornamelijk op gericht om de werkzaamheden correct uit te voeren. Men werd helemaal niet gestimuleerd om mee te denken en daarmee de organisatie verder te helpen. Dit in tegenstelling tot fintechs, waar juist mensen werken die wél gewend zijn aan veranderingen. Van Hees noemt betaalprovider Payconiq, ontsproten uit grootbank ING, als lichtend voorbeeld.

Van gescheurde spijkerbroeken tot een informele sfeer

Functieverblijfsduur

De functieverblijfsduur, dus hoe lang je binnen een bepaalde functie blijft hangen en ongeveer dezelfde werkzaamheden uitvoert, is een belangrijke factor in het bepalen van iemands arbeidsmarktperspectief. De FNV stelt verschillende tools ter beschikking om allereerst ervoor te zorgen dat zij die boventallig worden verklaard snel een nieuwe baan hebben. Maar ook zij die nóg wel bezig zijn, maar in de toekomst hoogstwaarschijnlijk overbodig worden, staan op de radar van de vakbond. Workshops, loopbaanscans, gesprekken met deskundigen, goede pensioenregelingen die een deel van de klap op kunnen vangen: Van Hees en consorten verzetten veel werk. Het is uiteindelijk wel aan de werknemers zelf om hiermee aan de slag te gaan, zoals Van Hees ook aangeeft.

Je kunt het paard wel naar de bron brengen…

Wil je de volledige radio-uitzending terugluisteren? Klik dan hier.