“Kennis op zich is geen competentie van belang meer”

 In Sectortrends

Mens en technologie lijken in de dialoog rondom werken binnen de financiële wereld elkaars tegenpolen te zijn. Maar dat is niet zo, volgens sector banker Han Mesters van ABN AMRO. In tegendeel zelfs: door tech komt er meer ruimte voor werk waar men ook echt waarde aan hecht. Deze boodschap vindt steeds vaker een luisterend oor binnen de finance, maar ook van de werknemers wordt om verandering gevraagd.

De discussie op het snijvlak van digitalisering en HR binnen de financiële wereld is behoorlijk zwart-wit. Het draait óf om digital óf om human. In de ogen van Han Mesters, begenadigd spreker en sector bankier van ABN AMRO onzinnig. “Het is veel meer de vraag hoe kun je de menselijke werkzaamheden ondersteunen met technologie? Zoals Randstad het noemt ‘human forward’. Bij de Financial Times geven ze dit mooi weer, wanneer je op zoek gaat naar beschikbare functies binnen de financiële wereld.

Verdwijnen

Hoe mooi technologie de menselijke vaardigheden ook kan ondersteunen, uiteindelijk gaan veel uitvoerende takenpakketten verdwijnen. “En niet alleen in de administratie, maar bijvoorbeeld ook wat betreft stock picking in warenhuizen, daar komt geen mensenhand meer aan te pas.” Wat je dan overhoudt? “Creatieve werkzaamheden, taken waar complexere communicatie bij nodig is, waarin empathisch vermogen een rol speelt. Ik zeg niet dat robots dit nooit gaan kunnen, maar ik denk wel dat dit nog een poos gaat duren.” Hoewel organisaties weten dat ze ‘platter’ moeten worden, is dit niet zo 1-2-3 gedaan.

Het is inmiddels wel duidelijk waar de financiële sector heen beweegt. Dit levert twee aparte ‘finance-takken’ op. In de wereld van bijvoorbeeld hypotheken komt er steeds minder en steeds later een hypotheekadviseur aan te pas. “Maar er zijn ook nog steeds bijzonder complexe producten, zoals private banking en corporate en structured finance en advies. Daar heb je wél nog steeds mensen bij nodig.” In die tweede categorie is men voorlopig nog wel van werk voorzien, in tegenstelling tot de dienstverlening bij standaardproducten.

Talenten

Hoe haal je als bank de talenten binnen en houd je ze vast? “Jong talent heeft weinig boodschap aan hiërarchische structuren. Als ABN AMRO hebben we onze strategie op duurzaamheid gericht en we zie dat dit een neveneffect heeft. Nu wil jong talent wél weer naar ons toe. ‘Jullie zijn van plan om de wereld beter te maken, daar wil ik me aan verbinden.” Bij young financials gaat het dus voornamelijk om zingeving.  

Alleen maar veel geld verdienen, dat is niet echt meer van deze tijd. “Het omarmen van deze purpose, van ‘maximizing shareholder wealth’, naar ‘people, planet, wealth’ is wel cruciaal.” Om ervoor te zorgen dat de jonge financiële talenten zich bij je aan willen sluiten. Bedrijven die dát doen, zijn momenteel de meest aantrekkelijke werkgevers binnen Nederland. “Ik denk dat zij inderdaad veel minder rekruteringskosten hebben inderdaad.”

Misverstand

Vroeger ging je studeren, werken, samenwonen en een huis kopen: is dat nog steeds zo, of vinden jongeren die mate van zekerheid niet meer zo belangrijk? “Ik denk dat het een misverstand is wanneer men denk dat jongeren geen vast contract meer willen hebben.” De vaste verbintenis zégt jongeren veel minder, zeker de hoger opgeleiden. “Natuurlijk, het salaris moet wel goed zijn, maar ze kijken veel meer naar bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden binnen het bedrijf. Als je daar als organisatie in tekort schiet, dan zijn deze jongeren ook heel snel weer weg.” Ongeacht het vaste contract. Ook vanuit de bedrijven zelf is de vorm van de arbeidsrelatie niet meer zo leidend.

Competenties

Volgens Mesters is nieuwsgierigheid de belangrijkste competentie om te hebben, wil je carrière toekomstbestendig zijn en blijven. “Daarnaast is learning agility ook belangrijk, dat je snel in staat bent om nieuwe dingen te leren en oude zaken, die je niet meer nodig hebt, te vergeten.” Terwijl de intermenselijke kant ook steeds belangrijker wordt. Sterker nog: puur als geek achter een beeldscherm zitten, daar kom je inmiddels ook niet meer mee weg. Kennis op zich is geen competentie van belang meer.”